دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 6 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۷:۰۸:۳۲

سرانجام نامعلوم فاز سوم میدان نفتی دارخوین
ایران دریلینگ: با گذشت ۴۰ ماه از امضای قرارداد توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین با کنسرسیوم ایرانی، مدتهاست از پیشرفت این پروژه خبری منتشر نشده است.به گزارش نکونیوز، ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ قرارداد توسعه فاز سوم توسعه میدان نفتی دارخوین با یک کنسرسیوم ایرانی، زمانی منعقد شد که شرکت ایتالیایی انی که در فازهای اول و دوم این میدان مشارکت داشت با شدت گرفتن تحریمها از توسعه فاز سوم انصراف داد. قرارداد توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین به ارزش تقریبی ١,٦ میلیارد دلار با هدف تولید روزانه ٧١ هزار بشکه نفت خام میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت امضا شد. میدان نفتی دارخوین از میادین نفتی ایران است، که در استان خوزستان و در ۳۰ کیلومتری شمال خرمشهر و یکصد کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد. این میدان نفتی با حفر یک حلقه چاه اکتشافی در سال ۱۳۴۳ شمسی کشف شده‌است.

میزان نفت درجای این میدان بالغ بر پنج میلیارد بشکه برآورد می‌شود، که نزدیک به ۱٫۲۷ تا ۱٫۳ میلیارد بشکه نفت خام آن قابل استحصال است. در فازهای اول و دوم توسعه میدان دارخوین برداشت نفت خام از سازندهای فهلیان انجام گرفته‌است که در فاز سوم توسعه علاوه بر فهلیان از لایه‌های ایلام و سروک هم نفت برداشت خواهد شد. فاز اول طرح توسعه این میدان نفتی خرداد ماه سال ۱۳۸۴ راه اندازی شده بود، که برای توسعه فاز دوم این میدان نفتی با سرمایه گذاری حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری، عملیات گسترده مین روبی در مساحت ۷٫۵ میلیون متر مربعی انجام شده‌است. فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین با ظرفیت تولید روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت خام با مشارکت انی ایتالیا ، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته بود. هم اکنون تولید نفت از میدان دارخوین ۱۰۰ درصد به روشهای صیانتی انجام می‌شود که برای اولین بار طرح تزریق گاز امتزاجی در این میدان نفتی راه اندازی شده‌است.

فاز سوم میدان قرار بوده ظرف مدت زمان پنج سال به بهره برداری برسد که هم اکنون که بیش از سه سال از آغاز عملیات اجرایی سپری شده، با بهره برداری کامل فاصله دارد. از تابستان سال ۹۱ که خبرهایی از آغاز عملیات حفاری میدان نفتی دارخوین منتشر شده تاکنون هیچ خبر جدیدی از میزان پیشرفت فاز سوم این میدان نفتی منتشر نشده است. قلعه بانی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران از ایجاد تمدن نفتی ایران در غرب کارون با ایجاد تأسیساتی معادل ۲۰ فاز پارس جنوبی و دستیابی به تولید روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از میدان دارخوین در فاز سوم خبر داده بود.


  کد خبر : 284
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :